Hvordan ser den fremtidige IT-konsulentforretning ud?

Hvordan ser den fremtidige IT-konsulentforretning ud?

Dette er en ny tid for os alle. Hvad enten det handler om hjemmefronten eller om arbejdet, kan vi ikke komme uden om, at mange ting har ændret sig. Vi er også blevet nødt til at se indad og kigge med nye øjne på vores IT-konsulentforretning i any.cloud. Vi har fundet det nødvendigt at genoverveje processer, arbejdsgange og endda dele af vores forretningsmodel. Dette leder os bl.a. frem til tanken om, hvordan den fremtidige IT-konsulentforretning kan se ud.

any.clouds konsulentchef, Lars Jeding, fortæller: “Vi oplever en ny form for effektivitet i vores arbejde. Den tid, vores konsulenter har på en dag, bliver brugt mere målrettet end før, fordi remote support har givet os muligheden for stå til rådighed der, hvor der opstår et problem, fremfor at bruge tiden på transport. Det skaber en anden og bedre form for fleksibilitet i arbejdet.”
 

Omstillingsprocessen

Og det er ikke kun, hvordan vi leverer IT-support, der er ændret, men også selve leverancen. I omstillingsprocessen til hjemmekontorer har mange af vores kunder skullet have opsat nye og flere VPN-opkoblinger og hjælpes til nye arbejdsformer, hvor hverdagen pludselig var hjemmefra med træk på ressourcer på arbejdspladsen. Dette var hurtigt oppe at køre og klar til brug, men det var især et andet sted, vores kunder havde brug for any.cloud-supporten – nemlig i kommunikationen med kolleger og kunder.

”Vores kunder blev som vi andre nødt til at tilpasse sig en ny hverdag med nye kommunikationsværktøjer, hvor især Microsoft Teams nu er blevet et kendt og stærkt værktøj for mange. Jeg forestiller mig, at bl.a. Teams kan ændre måden, vi kommunikerer på fremover. Det er nu blevet en integreret del af manges arbejde både med chat, skærmdeling og videomøder. Jeg tror, at vi kommer til at se en nedgang i rejseaktiviteten fremover, fordi folk er blevet vant til disse nye konferenceløsninger og gerne vil spare f.eks. en tur til Aarhus for at holde et relativt kort møde. Ikke at Teams vil distancere os, men måske gøre vores hverdag mere effektiv. En anden fordel er, at alle er blevet meget bedre til at starte møder rettidigt 😊.”
 

Besøg “Sådan bruger du Teams-videoerne”

 

Nødvendighedsprincippet: En ny tilgang

Mange ting kan løses remote. Det er, hvad vi ser, og tilmed er der kommet en ny holdning til, hvor nødvendige f.eks. rejser og fysiske møder er. Det er en tilgang, der er meget mere præget af hjælpsomhed i en krisetid, men om nødvendighedsprincippet er kommet for at blive, kan vi kun gisne om. ”Selv om vi har kunnet udnytte tiden bedre ved at hjælpe flere i mål med ’her og nu’-hjælp, er der ingen tvivl om, at det personlige mangler,” siger Lars. For som en IT-konsulentforretning er en stor del af arbejdet at være hos kunderne, så man kender deres medarbejdere og deres løsninger, hvilket i sidste ende skaber de bedste resultater. Når vores konsulenter er onsite, oplever de nemlig, at brugerne også får spurgt om andre ting end det, der driller lige her og nu.

Også internt i any.cloud har de nye arbejdsrutiner haft en positiv virkning. ”Vores kunder er i forskellige brancher, hvilket også betyder, at de hver især har haft forskellige slags udfordringer. Det har været spændende for os IT-konsulenter at være med til at brainstorme kreative løsninger. Vi har bl.a. arbejdet på og testet remote-løsninger, der hjælper de af vores kunder, som arbejder med tunge filer i forbindelse med video- og billedredigering.”

At arbejde løsningsorientret er en væsentlig del af en IT-konsulents arbejde, men det har været en ny virkelighed og nye udfordringer, og det er især her, at det har været sjovt for konsulenterne, samtidig med at det har styrket deres samarbejde.

 

Når vi vender tilbage

Hjemmekontorer vil ikke erstatte arbejdspladsen helt, men vi ser, at nogle af de værktøjer, vi har brugt, og nye arbejdsgange til remote-arbejde vil kunne komme alle til gode, så vi får en mere fleksibel tilgang til, hvor og hvornår opgaver kan laves.

”Der er meget mere i vores arbejde end det fysiske besøg, og det vigtigste er nok relationen. Mange konsulenter føler, at de er en integreret del af forretningen hos de kunder, der besøges på fast basis. Jeg glæder mig i hvert fald til at komme tilbage, hvor jeg igen kan møde mine kolleger i any.cloud og besøge vores kunder.”

any.cloud har leveret IT-support til dansk erhverv siden 1998. Har du brug for en IT-konsulentforretning, der kan hjælpe din virksomhed med jeres drift og IT-løsninger? Kontakt os i dag.