Guide: Sådan håndterer du ransomware

Guide: Sådan håndterer du ransomware

Sommeren 2017 var der stort fokus på ransomware, og mange danske virksomheder har været påvirket af WannaCry, Petya, Goldeneye og NotPetya. Vores vigtigste opgaver som cloud service provider omfatter både forebyggelse af problemer og rådgivning, hvis vanskelighederne først er opstået. Nedenfor følger nogle gode råd til jer om, hvordan I undgår ransomware og anden malware, før det er for sent.

Kampen mod ransomware – det er lettere, end man skulle tro

Det første skridt på vejen til at beskytte sig mod ransomware er at være opmærksom og kritisk. Ransomware infiltrerer ofte gennem mail, og selv mail, der synes at komme fra legitime kilder, kan indeholde ransomware. Det bedste, du kan gøre i kampen mod ransomware, er at forebygge med en backup. Når dine data har en sikkerhedskopi, vil du altid have muligheden for at genskabe dine filer og dermed undgå at betale løsesummen, der kræves for at få dem igen.

 De 4 gyldne råd

1 – Opdater din backup jævnligt

Ikke nok med, at du skal huske at holde din backup opdateret, den skal også testes. Backup er den vigtigste foranstaltning imod alle former for cyberangreb. Yderligere er det vigtigt at overholde 3-2-1-reglen: Hav 3 kopier af dine data på 2 forskellige medier med 1 kopi ude af huset.

2 – Hold al software opdateret

Ransomware udnytter ofte uopdateret software til at bryde igennem. At sørge for jævnlige opdateringer vil række langt i kampen mod ransomware. Sørg også for, at Windows altid er fuldt ud opdateret. Hav særligt fokus på Java og Adobe Flash, og sørg for, at de altid er opdaterede. Vi anbefaler at afinstallere disse programmer, hvis du ikke benytter dem.

3 – Brug sikkerhedssoftware

Ransomware kan stoppes flere steder. Sørg for at have flere sikkerhedslag.
Dette kan eksempelvis være:

  • Spamfilter/antivirus
  • Advance threat protection på mail
  • Ekstra beskyttelse på netværket i form af firewalls med applikations-kontrol


4 – Vær opmærksom på spam og phishing emails

Vær kritisk, når du modtager mail – også selv om afsenderen er en kollega/kunde. Før musen hen over de vedhæftede emner for at få mere information om, hvad du har fået tilsendt. Vent med at klikke. På den måde kan du se, om linket eller de vedhæftede filer er, hvad de udgiver sig for at være.

Eksempel: Du ville aldrig modtage en ZIP-fil fra en offentlig instans, der beder dig om at åbne denne. Hvis du modtager en inficeret Word- eller Excel-fil og bliver bedt om at køre ”macros”, skal du takke nej og straks lukke dokumentet igen. Kontakt herefter din IT-afdeling.

Er du i tvivl, eller har du behov for at tage en snak om jeres IT-sikkerhed?

Vi er klar til at hjælpe dig, og du er altid velkommen til at kontakte os på telefon 70 20 40 66, skrive en mail til os på kontakt@anycloud.dk eller besøg os på udfyld kontaktformularen.